جیومتری نودز

جیومتری نودز بلندر که زیر مجموعه پروژه Everything Nodes بلندر فاندیشن است (Blender Foundation), دقیقا مسیر نرم افزار هودینی را در پیش گرفته، علیرغم سرعت گسترش این بخش از نرم افزار بلندر، هنوز نسبت به هودینی بسیار جوان است.

 

GeoNodes

 

اما جیومتری نودز چیست و چه مزیتی دارد؟

جیومتری نودز محیطی است پروسیجرال که از اتصال نود ها به یکدیگر برای امر خاصی تشکیل شده است. 

ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که پروسیجرال بودن چیست، پروسیجرال یا همان Non-destructive به زمانی می گویند که هر عمل بر روی جسم شما به صورت مجزا توسط یک نود انجام شود و با حذف یک نود، پروسه و روند تولید شما خراب نمی شود و مجبور نیستید که دوباره برای ساخت از ابتدا شروع به کار کنید. یکی دیگر از مزایای پروسیجرال بودن دستیابی به نتایج مختلف با تغییر چندین پارامتر است.



جیومتری نودز مناسب چه کاری است؟

با جیومتری نودز نرم افزار بلندر، در حال حاضر تقریبا هر کاری را میتوان انجام داد، همانند موشن گرافیک، مدل سازی پروسیجرال، محاسبه فیزیکی برای برخورد اجسام یا شبیه سازی سیستم ذره ای و چیز های دیگر.

برای شبیه سازی در جیومتری نودز متاسفانه شما نیاز به فهم مباحث فیزیکی و پیاده سازی آن دارید، که این امر باعث می شود سرعت انجام کار در جیومتری نودز کند شود، زیرا ابتدا نیاز دارید که دانش خود را در علم فیزیک افزایش دهید، یعنی در ابتدا می بایست فیزیک را مطالعه و فرا بگیرید.

این را نیز اضافه کنم که تا الان که مطلب این بلاگ را مینویسم، بلندر ۴.۱ در دسترس عموم قرار دارد اما متاسفانه یک ضعف بزرگ را نسبت به هودینی داراست و آن این است که شما مقادیر اتریبیوت ها را در Viewport بلندر نمی توانید ببینید.

اگر هنوز نمی دانید اتریبیوت (Attribute) چیست، اتریبیوت به معنای خصیصه یا خصوصیت است و به این معناست که نامی را به جسمتان (Geometry) اختصاص میدهید که به ازای هر نقطه (Vertex) جسم یک عدد را به آن نقاط اختصاص میدهد و هر گاه آن نام را فرا میخوانیم به آن معناست که به آن اعداد دسترسی پیدا می کنیم و میتوانیم با آن اعداد کار خاصی را انجام دهیم. در اصل بنیان پروسیجرال بودن (Proceduralism) به دلیل وجود اتریبیوت هاست.

در آخر می بایست این را بگویم که بلندر مسیر درستی را برای ارتقای خود انتخاب کرده است. پروسیجرال بودن نرم افزار یک موهبت است و سرعت تولید را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد.